ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

کمبود ۶۲ درصدی دبیر و هنرآموز در استان خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۷۷۸۴۵
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
کمبود ۶۲ درصدی دبیر و هنرآموز در استان خراسان رضوی
معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش از جذب ۲۲۰۰ دبیر و هنرآموز در خراسان‌رضوی خبر داده است؛ اما این رقم فقط ۳۸‌درصد کمبود استان را جبران می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، «۲۲‌هزار‌و‌۱۸۴ نفر دبیر و هنرآموز برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در کشور استخدام خواهند شد که این مسئله تاحدودی نیاز به معلم را رفع خواهد کرد و سهم خراسان‌رضوی از این رقم، ۲ هزارو ۲۰۰ دبیر و هنرآموز است.» این خبر را محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش، در پاسخ به پرسش شهرآرا درباره تمهیدات این وزارتخانه برای جبران کمبود معلم در دوره متوسطه اعلام کرد.

با‌این‌حال محمود رضایی، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی، معتقد است که حتی «درصورت جذب این تعداد دبیر، حدود ۳۸‌درصد نیازمان رفع می‌شود.» با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که با جذب ۲ هزارو ۲۰۰ نفر دبیری که سهم استان برای سال تحصیلی پیش‌روست، بازهم حدود ۶۲‌درصد از میزان کمبود معلم در خراسان‌رضوی باقی می‌ماند و باید دید که آموزش‌و‌پرورش برای جبران بیش از نیمی از کمبود باقی‌مانده چه خواهد کرد.

کاظمی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، با تأیید اینکه مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش‌و‌پرورش وجود دارد، اظهار کرد:، اما این موضوع به این معنا نیست که نتوانیم این کمبود را تأمین کنیم. با پیگیری‌هایی که انجام شده است و کمک سازمان استخدامی کشور، برای سال تحصیلی پیش‌رو، ۲۲‌هزار‌و‌۱۸۴ دبیر و هنرآموز برای دوره متوسطه استخدام می‌شوند که این مسئله تا‌حدودی نیاز به معلم را برطرف می‌کند. بخشی از کمبود معلم نیز از طریق ساعت غیرموظف نیرو‌های موظف به‌صورت حق‌التدریس جبران می‌شود.

او درباره تأمین نیرو‌های تخصصی برای آموزش دانش‌آموزان در هنرستان‌های جوار کارخانه نیز که به‌تازگی تفاهم‌نامه آن میان آموزش‌و پرورش استان و مدیران صنایع امضا شده است، تصریح کرد: در هنرستان‌های جوار کارخانه، با توجه به اینکه واحد‌های صنعتی تأمین‌کننده این نیرو‌های تخصصی خواهند بود، با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه نمی‌شویم.

حذف ۵۰ رشته فنی‌و‌حرفه‌ای

کاظمی همچنین با بیان اینکه یکی از اولویت‌های وزارت آموزش‌و‌پرورش این است که آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار و آمایش سرزمینی باشد، به پایشی که در این زمینه صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: براین‌اساس، حدود پنجاه رشته از رشته‌هایی که دیگر نیاز بازار کار ندارند، از مجموعه رشته‌ها حذف و رشته‌های دیگری جایگزین آن‌ها شده‌اند.

نمود بیشتر کمبود معلم

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی نیز سامان‌دهی نیروی انسانی را یکی از برنامه‌های مهم پروژه مهر دانست و بیان کرد: یکی از چالش‌های آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی کمبود نیروی انسانی است و با توجه به سیل بازنشستگی که پس از اجرای رتبه‌بندی صورت گرفت، فضای کمبود نیروی انسانی بیشتر خودنمایی کرد.

رضایی در گفتگو با شهرآرا، بیان کرد: امسال شاهد دو اقدام خوب در حوزه کاهش کمبود معلم خواهیم بود که یکی از این موارد آزمون ماده‌۲۸ در دوره ابتدایی است که از طریق آن ۳ هزارو ۷۰۰ نیرو جذب خواهیم کرد. اقدام بعدی این است که امسال آزمون ماده‌۲۸ برای جذب دبیری و هنرآموزی نیز برگزار شد، در‌حالی‌که در سال‌های گذشته این اقدام صورت نمی‌گرفت.

کمبود ۲۵‌هزار معلم در گروه معلمی

او با اشاره به اینکه آمار و ارقام از کمبود ۲۵‌هزار معلم در گروه معلمی استان برای سال تحصیلی پیش‌رو حکایت دارد، گفت: کمبود گروه معلمی به معنای این است که در حوزه معلمانی که سر کلاس بروند، دچار کمبود هستیم، در‌حالی‌که اکنون این کمبود‌ها در بعضی موارد با استفاده از ظرفیت کادر مدرسه و معلمان پرورشی جبران شده است. البته برای سال تحصیلی پیش‌رو نیز تمهیداتی مانند سرباز‌معلم، طرح امین، تدریس معاونان، ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان و‌... در نظر گرفته شده است که آمار این کمبود را کاهش می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->